Answer by Rabbi Chaim Hillel Raskin, Moreh Hora’ah at Beis Horaa Rechovot, Israel:
Real yayin nesech from which one is prohibited to benefit occurs when a non-Jew pours or shakes what he knows to be wine for the sake of avodah zara.
If he handled it without any intention, the wine is prohibited midrabanan (stam yeynam).[1]
Drinking the wine uproots a person’s kedusha and causes one to lose his portion in Olam Haba;[2] and in the words of Chassidus it “contaminates one’s mind and heart.”[3]
As a form of penalty,[4] rishonim[5] quote the prohibition to drink the wine of a Jew who publicly disregards the laws of Shabbos,[6] or deliberately transgresses the Torah’s laws to antagonize.[7]
(In case of doubt whether such a Jew touched the wine, it is permissible since a penalty is not applied in case of doubt.[8])
What about non-observant Jews nowadays?
Since most Jews who don’t observe Shabbos aren’t doing so deliberately and are like a child who was raised amongst non-Jews (tinok shenishba), poskim deliberate whether their wine is included in this rabbinic decree.[9]
One should be stringent, but in case of need should consult a rov.[10]
A Jew who is actively in the process of becoming more observant but does not yet observe Shabbos, his wine is permissible b’dieved.[11]
Whether one may pour such a Jew a cup of non-mevushal wine is a matter of dispute and it should be avoided, however if they may be slighted one may be lenient.[12]
Kabbalah introduced an additional stringency not to drink wine just seen by a non-Jew (but not by an unobservant Jew[13]), especially with kiddush wine (since it loses its “siman bracha”).[14]
Some are stringent even if the non-Jew looked at it through glass (for which reason the Rebbe kept the wine bottle at farbrengens in a paper bag),[15] provided that the bottle was opened.[16]
REFERENCES:
[1]שו”ע יו”ד סי’ קכ”ג ס”א.
[2] בן איש חי שנה ב’ (בלק א’). וראה בשלה”קשער האותיות אות ק’ קדושת האכילה אות ק”ה.
[3] סיפור עם אדמו”ר מהר”ש – ראה ד”ה באתי לגני תשי”א אות ו’ (ולהעיר שעל פניו שם היה רק סתם יינם).
[4] שו”ת חת”ס יו”ד סי’ ק”כ.
[5]בה”ג (בהל’ שחיטת חולין, דקכ”ו ע” ד.) ב”י סי’ קי”ט, שו”ע שם סי’ קכ”ד ס”ח.
[6] ראה שוע”ר או”ח סי’ שפ”ה ס”ג ובמשנ”ב שם סק”ד.
[7] ראה שו”ע סי’ קכ”ד ס”ו, ס’ הכשרות פי”ט סס”ד.
[8] אשרי האישיו”ד ח”א פ”ח סכ”ז (במקרה שפרצו לדירה התיר היין).
[9] ראה מהרש”ג יו”ד סי’ ה’ שמיקל. ובשו”ת בנין ציון החדשות סי’ כ”ג שמסתפק ומסקנתו שהמחמיר תע”ב. ובמנח”א ח”א סי’ ע”ד אוסר וראה העו”ב גל’ תתקס”א עמ’ 86 בשם הרבי שביין לא סומכים להקל מצד תינוק שנשבה דאין לדיין אלא מה שעיניו רואות.
[10] שו”ת חלקת יעקב ח”א סי’ ע”ו.
[11] הגרש”ז אויערבאך – ס’ הכשרות פי”ט הע’ קס”ט.
[12] שו”ת התעוררות תשובה ח”א סי’ י”ג. ולהעיר מהמסופר בהתוועדויות תשמ”ד ח”ב ע’ 750. ובתשובות והנהגות ח”א סי’ תע”ג הקיל. וממו”ר מהגר”מ אהרון שליט”א שמעתי להקל במקום כבוד הבריות.
[13] ע”פ בן איש חי שם אות ט”ז (שמיקל בראיית ישמעאלים).
[14] שלה”ק שער האותיות אות ק’ קדושת האכילה אות ק”ו.
[15] ראה שו”ת דובב משרים (הגאון מטשעבין) ח”א סי’ קכ”ד. וראה חקרי מנהגים ח”ב ע’ קע”ה.
[16] שו”ת נחלת פנחס ח”א סי’ צ’.
Originaly Published by Merkaz Anash
LeKovodo Rabbi Chaim Hillel Raskin Shelit”a, I wonder why you only quote from the Ben Ish Chai Balak 2, 1? When in sief 11, quoting the Sefer Tifferes Adam 36:2, if the Goy doesn’t touch the wine itself, Lift the cup (bottle) & Swirl the wine, one can drink the wine. In my humble opinion Kevodo should have started the topic with the the foundation of the Halacha. For Yayin Nesech to take place there are 3 conditions that must be met Lehalacha (not al pee Kaballah). 1)Lifting, 2) Kavanah (LeAvodah Zarah) & 3) Shichshuch, Swirling (like professional wine tasters… Read more »
but he says not to differenciate from other goyim and to be machmir.
What type of wine did the Rebbe use for Kos Shel Brocho?
What about all the otd children so many of us are unfortunately experiencing today are we aloud 2 use none mevushal ?
Non mevushal. A goy is allowed to pour you mevushal wine.
It’s not clear if the wine we are talking about it mevushal or not?
The fact that the Ben ish Chai says yishmailim don’t affect the wine because they are not oived avoidah zara how does that equate with a mechalel Shabbos who is considered halachacly like an oived avoidoh zoro and especially when quoting in note 9 that the Rebbe says not to be maikil bedavka on this issue?